Jak rozeznat dobré krypto projekty od těch špatných?

Na všech možných kryptoměnách a blockchainech vznikají denně desítky nejrůznějších projektů. Může se jednat o jednoduché meme tokeny nebo složitá řešení na druhých vrstvách daného blockchainu. Některé projekty se zdají být zajímavé a nakonec se ukáže, že jejich tvůrci neměli žádný plán a jen se pokusili vybrat co největší množství peněz. Celý projekt následně opustí, přestanou komunikovat a nejspíše zmizí také jejich sociální sítě. Najdou se ale i projekty se zajímavým potenciálem, na kterém chtějí jeho tvůrci pracovat a mají vše dobře promyšlené. Existuje několik základních pravidel, podle kterých lze rozpoznat špatné projekty od těch dobrých. Ukážeme vám aspekty a informace, které se vyplatí sledovat u každého projektu. Mohou vám napovědět, že je s projektem něco špatně či přesvědčit, že jsou vývojáři odhodláni opravdu projekt rozvíjet.

Užitečnost projektu

Pokud najdete nějaký projekt, u kterého si nejste jistí užitečností, zřejmě jste nenarazili na slibný projekt. Právě užitečnost může být jedním z hlavních rozdílů mezi úspěšným a neúspěšným projektem. Pokud nemá žádnou přidanou hodnotu, je pravděpodobné, že nebude dlouhodobě udržitelný. Takové projekty často chvíli existují, lidé je ale nevyužívají a tak zaniknou. S projektem samozřejmě umírají také tokeny a spadne jejich cena. Pokud jste do takového projektu investovali a nakoupili tokeny, ve většině případů vám již zůstanou navždy ležet v peněžence nebo je prodáte za zlomek ceny.

Rozdělení tokenů v projektu

Data o rozdělení zásoby tokenů jsou také jedním z nejdůležitějších ukazatelů. Tento aspekt se v poslední době stává stále důležitějším a ukazuje, kolik tokenů je mezi uživateli a kolik si nechali sami vývojáři. V projektu, kde budou 80 % tokenů držet vývojáři a velryby, může snadno dojít k manipulaci s cenou. Špatné rozdělení tokenů může vést k nedostatku decentralizace a oslabit důvěryhodnost projektu.

Navíc je vždy dobré zkontrolovat celkovou zásobu tokenů a porovnat ji s počtem tokenů již vydaných do oběhu. Pokud se jedná o miliardy tokenů, je pravděpodobnější, že nebudou dosahovat vyšších cen. Některé tokeny jsou navíc ještě inflační a mohou být do oběhu přidávány průběžně. U inflačních tokenů je ještě menší pravděpodobnost, že dosáhnou vysoké hodnoty. Všechny tyto aspekty mohou ukazovat na špatnou ekonomiku tokenů a brzký konec projektu. 

Marketing a jeho cíl

Marketing je samozřejmě ve světě kryptoměn stejně důležitý, jako ve všech jiných odvětvích. Pomůže vybudovat efekt networkingu, který je u kryptoměn a Web3 projektů důležitý. Bez uživatelů nebude projekt úspěšný. Je ale dobré podívat se na jednotlivá reklamní sdělení, protože mohou často nabízet přehnané výhody. V takovém případě je potřeba mít se na pozoru, protože vysoké výdělky za affiliate program mohou ukazovat na snahu přitáhnout do projektu co nejvíce lidí, bez ohledu na užitečnost projektu. Tyto odměny za nové uživatele jsou často podporovány vysokými výdělky ze stakování kryptoměn a vysokými provizemi. Příslib vysokých výdělků za nic je vždy vztyčeným ukazováčkem a je potřeba si takový projekt opravdu dobře nastudovat. Často totiž nejsou tvůrci projektu schopni dosáhnout slibovaných výdělků pro své uživatele a projekt zkrachuje. Nezřídka se stává, že s projektem zmizí také všechny uložené kryptoměny uživatelů.

Podívejte se na komunitu

Silná komunita je základní hodnotou každého projektu, protože poskytuje podporu ostatním uživatelům, zvyšuje důvěryhodnost projektu a hlavně do něj přináší potřebnou likviditu. Právě zájem o investici do projektu je dalším důležitým aspektem jeho úspěchu. Komunity dále přispívají k pozitivnímu sentimentu okolo projektu a spoluvytváří přidanou hodnotu. V dobré komunitě vám kdykoliv rádi poradí, místnosti jsou hezky rozděleny, reagují administrátoři a autoři projektu. Ve špatné komunitě narazíte často na spam a odkazy na jiné podvodné projekty, problémy s vámi neřeší ani administrátoři ani autoři projektu. Místnosti jsou prázdné, objeví se jedná zpráva za týden a na tu navíc nikdo nereaguje. V takovém případě jste zřejmě narazili na umírající projekt nebo se jeho vývojáři dostali do slepé uličky a projekt dále nevyvíjí.

Podívejte se, kdo projekt vyvíjí

Všechny projekty jsou důvěryhodnější, pokud znáte jejich autory a jsou vidět. Je vždy lepší, pokud mají autoři nějakou historii a stáli u zrodu některého z dřívějších úspěšných projektů. Často se za projekty postaví také slavní lidé nebo silná jména z kryptoměnové komunity. Hlavně v tom prvním případě se ale nejedná o záruku kvality a je daleko lepší, když za projektem stojí známá a důvěryhodná osobnost z kryptoměnového světa. Vidět by ale měli být hlavně vývojáři, kteří mohou sdílet zprávy z vývoje, navštěvovat konference a přednášet o svém projektu. Pokud se alespoň části takových akcí autoři neúčastní, jejich potřeba zůstat v anonymitě rozhodně není dobrým znamením. 

Seznamte se s timeline projektu

U každého projektu je důležitý plán, který je u těch kryptoměnových nejčastěji prezentován jako road mapa s časovou linkou. Vývojáři zde představují všechny své plány a časové cíle. Podle těchto cílů lze také vyhodnotit případná rizika. Pokud má projekt velké cíle v krátkém časovém horizontu, lze předpokládat, že jej nezvládnou dodržovat. V takovém případě budou vývojáři neustále odsouvat další a další inovace a uživatelé začnou odcházet. To samozřejmě zapříčiní pád ceny tokenu a možná i ztrátu důvěry komunity v celý projekt. Vyhněte se proto projektům, které jsou dlouhodobě ve skluzu s inovacemi a updaty.

Aktivní adresy

Také počet aktivních adres je dobrým důkazem živé a fungující komunity. Aktivní adresy totiž ukazují, zda uživatelé odesílají a přijímají transakce a daný token opravdu používají. Naopak nízký počet aktivních adres může naznačovat nedostatek zájmu uživatelů. Většina majitelů tokenu může jednoduše čekat na nárůst ceny, aby mohli všechny tokeny prodat. To samozřejmě negativně ovlivní cenu tokenu a ostatní majitelé prodělají, pokud neprodají včas všechny své tokeny také. Takový trend by mohl projekt poškodit v případě, že z něj hromadně odejdou uživatelé. 

Zalistování na burzách

Kryptoměnové projekty získávají nejvíce na popularitě tím, že jsou obchodovatelné na velkých burzách. Čím více burz token nabízí, tím větší je pravděpodobnost, že si k němu uživatelé najdou cestu. Právě burzy totiž přinášejí tokenům potřebnou kapitalizaci tím, že je umožňují lidem nakupovat. Pokud projekt nemůžete najít na žádné burze, je pravděpodobné, že je stále v hluboké fázi vývoje. V takovém případě je dobré nastudovat projekt přímo na webu vývojářů. Ani zalistování na velké burze ani neznamená, že není projekt rizikový. Vždy je potřeba vyhodnotit více aspektů a nenakupovat tokeny jen proto, že jsou zalistovány na vaší oblíbené burze.

Závěrem

Výše vám předkládáme indikátory, které si snadno může zkontrolovat každý potenciální investor do nového projektu. Jedná se samozřejmě jen o zjednodušené rady. Rešerše před investicí do projektů by měla být daleko hlubší. Často je možné autorům projektu napsat ve formě zpětné vazby a doptat se na další informace. Pokud se vám nějaký projekt líbí, nezapomeňte také zavítat do komunity na Discord, Telegram či Twitter, kde budete mít k dispozici aktuální zpravodajství o projektu. Navíc můžete interagovat s komunitou a zjistit další potřebné informace. Před koupí jakéhokoliv neznámého tokenu ale proveďte důkladnou analýzu, protože bez ní je nákup takových tokenů jen loterie.

 
5/5 - (3 votes)

Komentáře (0)

Zatím nebyly přidány žádné komentáře.

Připojte se k diskuzi

Zde napište svou odpověď
Vaše jméno
Váš e-mail
Odeslaním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Buďte v obraze a
nenechte si ujít novinky z krypto-světa.

Relevantní články, dvakrát měsíčně do vaší emailové schránky.

Váš e-mail
Ukládám..
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.