Jak ověřit originalitu produktu. NoDataStored – system ID

Potřebujeme ověřování výrobků na blockchainu?

Proč jsou „product oriented“ blockchainy zbytečné? Určitě jste se už setkali s úžasnou myšlenkou „product“, nebo „tool“ chain. Primárním cílem je zabezpečit zákazníkům jistotu, že si kupují originální produkt od výrobce a žádný kvalitativně podřadný „fake“ parazitického výrobce. Mylnou představou výrobců je, že si musí vytvořit základní databázi na blockchainu, proti které nějakým zvláštním způsobem otestují při prodeji, že je konkrétní nakupovaný produkt „originál“. Snaží se proto vytvořit datově vysoce propustný „de", nebo "centralizovaný“ chain, obsahující data všech výrobků – těžký úkol :-D Typickým představitelem je například čínský VeCHain (VET), jehož cílem je nalinkovat produkční databázi na centralizovaný blockchain a takto pomáhat výrobcům sledovat jejich materiálové toky. Jenže – není to ani „block“, a už vůbec ne „chain“. Je to jen pokus o parazitování na nezkušeném uživateli, resp. zákazníkovi. Testovat "originalitu" produktu je ale důležité pro samotného výrobce z titulu poskytování servisních služeb, nebo když chce například poskytovat věrnostní slevy při opakovaném nákupu. Motivací může být mnoho.

Jak tedy na to?

Vytváření a údržba vlastního „chainu“ je absolutně scestná,  ale hlavně zbytečná myšlenka z důvodu vysoké nákladovosti a duplicity produkčních databází. Velké a prosperující firmy si to sice mohou dovolit, ale náklady jsou náklady... zvlášť v dnešní době. Jednou z možností je tedy použít některý ze zaběhnutých a důvěryhodných blockchainů decentralizovaného typu. Typicky tedy Bitcoin chain. Otázkou nicméně je... CO a KAM do blockchainu zapsat, abychom mohli ověřit „originalitu“ produktu? odpověď je : NIC a NIKAM .... šokující, co říkáte? :-D

Zkusme si zadefinovat, co vlastně děláme:

"NoDataStored - system ID" je identifikační systém na kryptografickou evidenci a identifikaci produktů bez nutnosti uchovávání jakýchkoliv údajů o zákaznících. Technologie je přitom použitelná i jako AntiKYC (know your customer). Systém NoDataStored je založený na principu zpětného kryptografického dekódování informací, plně pod kontrolou zákazníka, kdy ho přitom dodavatel dokáže identifikovat jako oprávněného uživatele výhod.

A teď si popišme, jak to funguje v realitě:

Zákazník toužící po našem produktu si ho chce mermomocí zakoupit, vřele mu tedy poděkujeme a vystavíme požadavek na platbu za zboží v aktuálním kurzu prostřednictvím média (v našem případě Bitcoinem). Transakci vytvoří zákazník. Transakce z jeho na naši bitcoinovou adresu proběhne ve standardním režimu a výsledkem je nejen transfer BTC na naši adresu, ale také unikátní číslo transakce – TXID. Wau... máme TXID... a co s ním? Bitcoin je pseudo anonymní systém... všichni vidí, že transfer proběhl, ale jen zúčastněné osoby vědí, kdo komu přesouvá BTC. Odběratel  tedy pozná dodavatele, a tak je to v pořádku, aby nám mohl vynadat, kdybychom mu poslali nekvalitní výrobek, nebo kdybychom dokonce neposlali nic. Což si samozřejmě v našem vlastním zájmu nemůžeme a nechceme dovolit.

A teď ta zajímavější část:

Odběratel, nebo zákazník může být klidně stále anonymní. Protože kdo jiný by nám poslal transakci, když ne zákazník? Nikdo kromě něj přece nezná naši nově vytvořenou adresu pro transfer. Situace se radikálně změní z anonymní na pseudo anonymní až po realizaci transakce, kdy se informace stane veřejnou. To už jsou ale zaplacené prostředky na naší straně, pod kontrolou našeho privátního klíče a na blockchainu se objeví „nesmazatelný“ záznam o provedené transakci. Ta poznámka "nesmazatelný" je jednou z nejdůležitějších vlastností BTC chainu. Záznam sa nedá žádným způsobem upravit, nebo změnit – nikdy a za žádných okolností!!! Takže... máme zaplaceno a TXID je veřejně známý údaj na blockchainu. Můžeme tedy říct, že TXID je veřejný doklad o zaplacení za produkt. Na to, abychom identifikovali náš produkt, ho ale musíme nějak označit. Nejlépe nějakým výrobním číslem, které se nedá vůbec, nebo jen velmi těžko zkopírovat. Moment – ale vždyť zkopírovat se dá dnes všechno, ne? Samozřejmě dá, námi používaný laser je sice vzácný, ale dnes už si ho může pořídit kdejaká firma, nebo osoba. Takže i laserové gravírování je použitelná metoda na výrobu „fake“ označení „fake“ produktů. A jsme tam, kde jsme byli – kdokoliv může vyrobit kopii a mít na nás např. požadavky na neoprávněnou reklamci. To je mrzuté :(

Nastupuje kryptografie:

Rozhodující tedy bude, ne jak označit produkt (laserem, kladivem, tvarem,...), ale jakou metodou. Máme k dispozici dvě faktické věci, které jsou pro nás nezrušitelné za jakýchkoliv podmínek: - TXID (ochranu a neměnnost zabezpečuje blockchain) - naše vlastní super tajné heslo, které známe jen my, jako výrobce "originálního" produktu. Na ověření datové integrity a autentifikace sa používá funkce HMAC (keyed Hash Message Authentication Code)

Eeeee.... co to znamená???

Je to jednoduché... stáhnete si nějaký free software na generovaní funkce HMAC. Jako vstupní parametry zadáte TXID a heslo. Soft Vám vygeneruje unikátní řetězec znaků, které laserem vygravírujete na produkt (vytisknete na obal, vytisknete na produkt, metod je hodně v závislosti na typu produktu). Tento řetězec znaků si nazveme jako "NoDataStored -system ID". V našem případě používáme na HASH-ování  free software od Tony Karavasilev (jeho najdete na Facebooku) software zde: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/124-tntcrypter/ Pojďme na to: Stáhnout a nainstalovat určitě umíte, takže spustíme a:

STEP 1:

NoDataStored soft 1

Program nabízí mnoho funkcí, ale nás bude zajímat jen generování HASH ů

STEP2:

generování hashů

Vybereme si algoritmus, který vyhovuje našim požadavkům. V našem případě HMAC-RIPEMD160, který generuje alfanumerické znaky vhodné délky na laserové gravírování.

STEP3:

TXID BTC transakce

TXID zákazníkovy BTC transakce, kterou nám zaplatil produkt, vložíme do pole INPUT TEXT

STEP4:

NoDataStored firemní heslo

Zadáme naše firemní heslo, které znají pouze osoby zodpovědné za realizaci obchodních případů.

STEP5:

hash pro laserové gravírování

Výsledek máme okamžitě k dispozici a dodáme ho produkčnímu teamu na laserové gravírování při finalizaci produktu pro zákazníka.

STEP56:

bunkeroid - gravírování

Hotovo ... produkt je označený !!!

Důležité je uvědomit si, že celý postup je vypočitatelný vždy na požádání zákazníka a nic se nemusí nijak archivovat, nebo někde evidovat či ukládat jakkoliv do databáze. Nic, absolutně žádná datová stopa nikde nezůstane.  A už vůbec není potřeba cokoliv zapisovat do blockchainu. A to je všechno? Ano. Jednoduché, levné a efektivní. Kdokoliv může uvedený postup použít. Je to zadarmo!!

No moment, ale.... vždyť zkopírovat sa to dá i tak, ne?

Cílem ale není identifikovat kopii nějakého řetězce, ale datovou integritu!!! Představme si, jaké případy mohou nastat v případě požadavku na servisní službu: Zákazník (kdokoliv) má TXID (najde ho ve vlastním walletu v odeslaných transakcích)  a má také vygravírovaný řetězec znaků na produktu (záruční list). Chce si od nás objednat například novou sadu náhradních dílů,  tak ho požádáme, aby nám tyto informácie zaslal a jdeme testovat. Mohou nastat jen dva případy: - HMAC (TXID, naše heslo) = vygravírovaný řetězec .. SUPER, je to uživatel našeho produktu a poskytneme mu servis - HMAC(TXID, naše heslo) <> vygravírovaný řetězec ... někdo se nás snaží podvést !!! Když se nás někdo snaží podvést, neposkytneme službu podle dohody! Zákazník si musí uplatnit  požadavek na servis u jiného dodavatele. Ale když zákazník testem projde, má nárok na všechny možné slevy a plnou servisní podporu naší firmy. V tomto případě splňuje takovýto postup požadavek na integritu originálního (námi a POUZE námi vyrobeného) výrobku. Kontrolu originality tedy dokáže vyhodnotit každý, se správným firemním tajným heslem.

Důsledky na záznamové postupy jsou přímo neuvěřitelné a vymykající se běžné praxi:

- nemusíte vést evidenci tržeb (jsou na blockchainu) - nemusíte vést prodejky (jsou na blockchainu) - nemusíte vést evidenci počtu prodaných kusů (jsou na blockchainu) - nemusíte vést cenovou evidenci (je na blockchainu + kurzové údaje) - nemusíte skladovat data o zákaznících a splňovat podmínky GDPR (žádné nepotřebujete) - umíte vždy identifikovat oprávněného uživatele Vašeho produktu bez jakékoliv evidence - umíte vždy ověřit originalitu Vašeho produktu bez jakékoliv evidence - vždy víte přesně kolik, kdy a pseudo komu jste čeho dodali, bez jediného záznamu v excelu, účetnictví či databázi bunkeroid označení originality

A TO VŠE BEZ JAKÉHOKOLIV ZÁPISU DO BLOCKCHAINU. Vlastně bez jakéhokoli záznamu kamkoliv. Potřebujete tedy Vechain a podobné nesmyslné projekty?

[twitter-follow username="btctip_cz" scheme="dark"]. [easy-social-share buttons="facebook,twitter,linkedin" counters=1 counter_pos="inside" hide_names="no" template="tiny-retina"]
5/5 - (1 vote)

Komentáře (0)

Zatím nebyly přidány žádné komentáře.

Připojte se k diskuzi

Zde napište svou odpověď
Vaše jméno
Váš e-mail
Odeslaním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Buďte v obraze a
nenechte si ujít novinky z krypto-světa.

Relevantní články, dvakrát měsíčně do vaší emailové schránky.

Váš e-mail
Ukládám..
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.