Fenomén: Play to Earn a tokenomika Metaversu

Všichni si rádi hrajeme. Někteří z nás více než druzí. Jakožto hráče vás za mlada určitě napadlo něco jako „kéž bych se tímhle mohl živit, celý den jen hrát a dostávat za to zaplaceno“. Spolu s příchodem kryptoměn a blockchainových technologií se nám dnes před očima rodí Metaversum plné herních zážitků, které jsou zároveň podloženy reálnou ekonomikou, a tedy i možností skutečných a v některých případech značně lukrativních výdělků. Fenomén NFT se začíná proplétat s konceptem Play to Earn a již teď není pochyb, že stojíme u startu zbrusu nového průmyslu, který koncept hraní navždy změní. V moment psaní tohoto článku si to uvědomují jak hráči, tak miliardová vývojářská studia. Herní závod je v plném proudu, a i přesto, že někteří z vás o Play to Earn dnes možná uslyší poprvé, rozhodně to nebude naposledy.

Herní svět na pokraji radikálních změn

Adopce videoher po celém světě se momentálně nachází v parabolickém růstu. To lze ostatně vidět i při nahlédnutí na grafy vyjadřující zisky videoherního průmyslu, rok za rokem. příjmy herního průmyslu Jak vidíte, pouze od roku 2016 se globální zisk herního průmyslu zdvojnásobil a z již tak astronomických 100 miliard dolarů nyní dosahuje na zhruba dvojnásobek. Spolu s herními peckami jako je Cyberpunk 2077 nebo free to play fenoménem Call of Duty, které posouvají laťku jak nákladů na vývoj, tak celkové adopce ze směru uživatelů, lze očekávat, že tento růst bude pokračovat i nadále. Navíc, herní průmysl v posledních letech naprosto válcuje kolegy z hudební a filmové branže. porovnání příjmů hudba film video Holt, lidé si hrají rádi a hrát jen tak nepřestanou. To samé si uvědomují i techničtí analytici a na grafech tohoto typu vidí jediné: exponenciální růst. Herní formát Play to Earn zde však dost možná bude tou pravou ingrediencí, která tuto parabolu nejen nakopne, ale i dlouhodobě udrží.

Pohádka začíná v Axie Infinity

Ještě před výbuchem Axie Infinity se pochopitelně o globální adopci Play to Earn formátu snažilo více herních titulů. Nicméně právě výbuch Axies lze považovat za historický zlomový moment celého Play to Earn příběhu. I přesto, že se s hlavním tokenem AXS obchodovalo již zhruba od začátku roku 2020, hlavní boom adopce a nárůstu ceny tokenu nastal až startem července 2021. Axie Infinity vývoj ceny Spolu s prudkým oceněním tokenu AXS se mnoho hlav investorů začalo poohlížet po podobných příležitostech. Upřímně, není se čemu divit. Hra Axie Infinity se dnes pyšní zhruba milionem aktivních hráčů a solidním výdělkem 343 milionů dolarů, a to pouze za posledních 30 (!!) dní. Výdělečnost hry Axie Infinity tak momentálně poráží jakýkoli jiný protokol nebo decentralizovanou aplikaci nacházející se na síti Ethereum. Vítejte ve světě herní tokenomiky. Hráči Axie Infinity si mohou vydělávat plněním denních misí, bojováním s ostatními hráči v Player Vs Player konceptu nebo šlechtěním nových Axie postaviček, které buďto využijí k boji a plnění úkolů nebo je pronajmou dalším hráčům. Veškeré aktivity jsou poté odměněny nativním tokenem SLP (Small Love Potion), který hráči mohou využít k prodeji či dalšímu postupu ve hře. Obzvláště zajímavé na celé věci je fakt, že hlavní oblastí adopce Axie Infinity není západní Evropa či USA, kde mladí běžně paří Call of Duty nebo Fortnite, ale místa jako je Indonésie, Brazílie, Venezuela, Vietnam či Indie. Tato statistika nám ostatně pěkně ladí i s vývojem adopce globálního herního průmyslu a zejména přístroje, ze kterého je možné se hry zúčastnit. hardware videoher graf Do ekosystému Axie infinity se můžete dostat jednoduše i za použití běžného chytrého telefonu. Stejně, jako je možné zúčastnit se finančního ekosystému kryptoměn, aniž byste vlastnili bankovní účet. Nenucená možnost výdělku formou hry založené na blockchainu je prozatím dost možná nejlepší formou adopce kryptoměn ze stran vývojových zemí. V případě Axie Infinity se jedná zejména o Filipíny, kde se nachází okolo 40 % celé hráčské základny a odkud se k nám dostávají zdárné příběhy mnoha jedinců, pro které se z Axies stalo plnohodnotné zaměstnání. Výnosnost těchto rozměrů nelze přehlížet a již teď je nám, investorům, hráčům i vývojovým studiům jasné, že Play to Earn je směr, kterým se herní průmysl nevyhnutelně vydá.

Tokenomika v Metaversu

Hranice mezi reálným a virtuálním světem začíná pomalu, ale jistě mizet. Blockchainová technologie umožňuje z digitálního světa udělat hodnotně to samé, s čím se potýkáme ve světě hmatatelném. Fakt, že virtuálních komodit může díky blockchainovým sítím, jinak řečeno jednotlivým světům, být ověřitelně omezený počet a nelze je donekonečna replikovat, jak tomu doposud na webu 2.0 bylo, je tím, co povede k vytvoření reálné ekonomiky virtuálního světa – tokenomiky Metaversu. Momentálně se nacházíme v prvotní NFT fázi, kde se většina uživatelů soustředí na akumulaci avatar projektů. Digitální identita založená na obrázku, který je součástí ověřitelně omezené kolekce například na síti Ethereum, je prvním krůčkem do Metaversu. Návykovost a chtíč vlastnit Crypto Punka nebo Sol Monkey avatary je naprosto stejným impulzem, jako motivace vlastnit unikátní typ oblečení a prezentovat se v určitém stylu. Ukazovat status virtuálně pomocí NFT avatarů je cílem čím dál více uživatelů pohybujících se ve světě krypta. Vše je zde zrcadlem reálného světa a u NFT obrázků vše pouze začíná. Jako příklad si můžete vzít nákup pozemku. Představte si, že můžete investovat do nákupu pozemku ve světě World of Warcraft. Na tomto pozemku můžete vybudovat třeba dílnu nebo hospodu. Každý hráč, který touto oblastí proběhne a vyrobí si v dílně nový meč nebo v hospodě nakoupí jídlo a pití na další cestu, bude platit vám jakožto majiteli. Stejně jako kdybyste vlastnili reálnou hospodu. Dalším příkladem je samozřejmě reklamní prostor. Určité herní oblasti jsou významnější než jiné. Možnost pronajmout si kus zdi u brány do hlavního města orků Orgrimmaru bude tím samým, jako vlastnit banner na New York Times Square. Pokud popustíte uzdu představivosti, dozajista si dokážete představit, jak naprosto astronomických hodnot může ve výsledku Metaversum dosáhnout. Metaversum neznamená pouze jednu hru nebo virtuální prostředí typu Decentraland či Sandbox. Metaversum je kompletní propojení všech médií, her, postav, objektů, příběhů, hudby a čehokoli dalšího, co může virtuálně vzniknout. Růst blockchainových světů je samozřejmě stále omezen limitovanou škálovatelností. S příchodem nových blockchainů a decentralizovaných sítí, které se v budoucnu budou moci navzájem propojit pomocí protokolů pro interoperabilitu jako je například Polkadot, se však dále otevírají možnosti pro exponenciální růst. Vraťme se však k samotnému Play to Earn, jelikož v momentální fázi vývoje bude výbuch mimo samotné NFT projekty probíhat právě zde.

Nadějné Play to Earn projekty

Od začátku výbuchu Axie Infinity a uvědomění celé kryptoměnové scény o tom, jak lukrativní tato oblast krypta ve skutečnosti je, se samozřejmě začalo vynořovat nezměrné množství nových Play to Earn projektů. Nicméně je důležité si uvědomit, že masivní celosvětové adopce dosáhne jen málokterý titul. Herní průmysl je náročný, drahý a nemilosrdný, a to samé bude platit ve světě Play to Earn. Nicméně, již teď se můžeme těšit na několik titulů, které přinejmenším řečeno vyčnívají z davu. Jedním z nich je rozhodně projekt Illuvium, který lze považovat za první AAA Play to Earn titul. Kvalita, s jakou tým Illuvium přichází na trh, je v kryptu nevídaná a není tak divu, že projekt již teď uchvátil většinu kryptoměnové komunity. Illuvium je Play to Earn taktické multiplayer RPG, ve kterém můžete sbírat příšerky podobné pokémonům. Každá příšerka je pochopitelně vaše NFT, které můžete prodat nebo používat v samotné hře. NFT play to earn Jak jsme již zmínili, Play to Earn fenomén zaujal celý svět. V tomto případě zaujal i skupinu naprosto špičkových developerů. Jedním ze zakladatelů projektu je Kieran Warwick, který se spolu se svým bratrem Aaronem rozhodli vydat právě cestou Play to Earn. Jejich poslední projekt? Synthetix.io. Hlavním herním producentem Illuvium je Nate Wells. Minulé projekty, které měl Nate pod palcem jsou Bioshock, Rise of the Tomb Raider a megalomanská PlayStation exkluzivita The Last of Us. Zbytek není třeba vysvětlovat, protože tohle resumé zvedne ze židle kohokoli, kdo se ve hrách alespoň maličko vyzná. Hlavním animátorem celé hry je Alexander Belbari. Mezi jeho animátorské resumé patří práce na prvních X-Men filmech, odkud se postupně propracoval k titulům jako jsou Transformers, Guardians of Galaxy a v nedávné době veleúspěšná série The Mandalorian. Chystaná kvalita a hvězdný tým této hry je v krypto sféře naprosto nevídaná. Zdali se dočká masivní adopce nebo ne se uvidí, nicméně titul tohoto kalibru není moudré podceňovat. Pokud se vše vyplní podle plánu, lze předpokládat, že Illuvium bude prvním herním titulem, který smaže pomyslnou bariéru mezi kryptoměnovým a klasickým herním světem. Další z nadějných titulů vám doporučíme proklepnout sami za sebe, následující seznam se vám rozhodně bude hodit:

Výkvět virtuální ekonomiky

Vypadá to, že stojíme na počátku zrodu finančně reálného a velmi nadějného herního světa, který poskytne spoustu možností lidem po celé Zemi, a to i tam, kde jinak možnosti značného finančního výdělku neexistují. Zrod multiversa bude samozřejmě provázet i spousta nástrah a pokusů obrat vás o vaše těžce vydělané peníze. Spolu s rostoucím zájmem si bude dobré dávat pozor i na narychlo vyrobené tituly, které nemají v plánu nic jiného, než si během celého nadšení rychle namastit kapsy. Pokud plánujete investovat do herního Play to Earn ekosystému, mějte se na pozoru úplně stejně, jako to máte ve zvyku například v DeFi. Ostatně, vyrobit narychlo hru, která je podložená libovolným tokenem, je dnes velmi jednoduché. Kdokoli si dnes může z internetu stáhnout 3D komponenty, udělat pár screenshotů a snažit se investorům navodit pocit toho, že se jedná o nadějný titul. Vyrobit hru založenou na blockchainu a podloženou kryptoměnou je jednoduché, co je však složité, je získat dlouhodobou a věrnou herní základnu. Tituly, které budou mít trakci a opravdovou adopci, nebudou mít problém dosáhnout miliardových ocenění svých tokenů. Metcalfův zákon v adopci herních kryptoměn bude fungovat excelentně, což vidíme jasně na příkladu Axie Infinity. Doufejme jen, že se bohatství světa a snažení lidu nezačne přesouvat výhradně do virtuálního směru. Příležitostí vydělat si ve světě virtuálním by časem mohlo být víc než ve světě reálném. To samé dnes vidíme v naprostém odpojení se akciového trhu od reality, která namísto aby bohatla, trpí nedostatkem, což však na našich oblíbených grafech nevidíme. Nicméně, ať je výsledný obrázek jakýkoli, herní světy propojené s kryptoměnami jeho součástí bezpochyby budou. ZDROJE: 2021 gaming industry Statistics, trends & DATA (Biggest Study). GamingScan. (2021, September 4) Coinbase. (2021, September 1). Axie infinity, Yield Guild games & The play-to-earn economy Explore the human side of digital technologies. Digital Media, Society, and Culture. (n.d.) Axie infinity: The story behind the game WHERE livelihoods are to be had. Daily EN. Illuvium. (2021, June 30). 1. ILLUVIUM - fight for eth [twitter-follow username="btctip_cz" scheme="dark"]. [easy-social-share buttons="facebook,twitter,linkedin" counters=1 counter_pos="inside" hide_names="no" template="tiny-retina"]
4.9/5 - (14 votes)

Komentáře (0)

Zatím nebyly přidány žádné komentáře.

Připojte se k diskuzi

Zde napište svou odpověď
Vaše jméno
Váš e-mail
Odeslaním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Buďte v obraze a
nenechte si ujít novinky z krypto-světa.

Relevantní články, dvakrát měsíčně do vaší emailové schránky.

Váš e-mail
Ukládám..
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.